۵ مزیت هدبال در بوکس برای مبتدی ها که در انتخاب و خرید آن باید مد نظر قرار داد.

قدیر قربان زاده هفتخوانی
5 دی 1402
۵ مزیت هدبال در بوکس برای مبتدی ها که در انتخاب و خرید آن باید مد نظر قرار داد.

مقدمه:

رفلکس بال یا توپ عکس العمل و یا نام دیگر آن هدبال  وسیله ای است  که برای بهبود سرعت ضربه، عملکرد واکنشی، مهارت دفاعی و زمان سنجی  واکنش  در رشته های رزمی کاربرد دارد.

5 مزیت کلیدی رفلکس بال

مهم نیست که ضربه ی شما چقدر قدرت داشته باشد،  تا زمانی که دقت و سرعت کافی نداشته باشد شما به هدف خود نخواهید رسید.

1: ایجاد هماهنگی بین دست و چشم

اگر می‌خواهید مهارت‌های بوکس خود را بهبود ببخشید لازمه ی آن هماهنگی بین دست و چشم بوده که منجر به ضربه تمام کننده خواهد شد. یکی از مهمترین فواید هدبال ایجاد این هماهنگی بین چشم و دستان شماست. حرکات نامشخص توپ متصل به کش در جهات مختلف باعث افزایش تمرکز و بهبود عملکرد مشت زنی شما خواهد شد. همچنین هماهنگی بین چشم و مشت باعث بهبود حافظه عضلانی شده و به شما کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به حرکات توپ توجه کرده و ریتم حرکات و ضربات خود را حفظ کنید. این گونه تمرينات منجر به افزایش قدرت دفاعی و  پاسخ سریع و مؤثر به حمله خواهد شد.

2: بهبود واکنش و زمان سنجی واکنش

حرکات هدبال بر خلاف کیسه بوکس قابل پیش بینی نبوده و  تشخیص حرکات رفت و برگشتی آن بسیار سخت است. اگرچه کارآیی آن به اندازه نحوه رفتار و عکس العمل رقیب در میدان مسابقه نخواهد بود ولی ابزار مناسبی برای شبیه سازی شرایط رقابت خواهد بود. 

3: بهبود تکنیک های مؤثر 

هدبال برخلاف کیسه بوکس قدرت مشت شما را افزایش نمی دهد بلکه با بالا بردن دقت آن کمک می کند ضربات مؤثر و کارآمدی به رقیب خود بزنید.

4: افزایش فوکوس و قدرت تمرکز

تمرکز یکی از مواردی است که به کمک هدبال تقویت می شود.  برای جلوگیری از برخورد توپ به سر شما مجبورید توپ را با ضربات پیاپی در هوا نگه دارید. این عمل باعث می شود شما به طور مداوم حرکات توپ را زیر نظر بگیرید و روی جهات حرکت آن تمرکز کنید. زمانی که سرعت حرکات رفت و برگشتی توپ به ٢ تا ٣ بار در ثانیه افزایش پیدا می‌کند مغز انسان چاره ای جز تمرکز روی نحوه حرکت و جلوگیری از برخورد توپ به سر نخواهد داشت.

4: بهبود تکنیک های دفاعی

حرکات سر یکی از مهمترین  تکنیک های دفاعی در بوکس می باشد.  وقتی شما چند بار به توپ ضربه می‌زنید برای جلوگیری از برخورد به سر مجبورید جاخالی بدهید و سر را به طرفین و بالا و پایین حرکت دهید. بعد از جاخالی دادن اقدام به حمله کرده و سعی کنید توپ را در حرکت به جهات مختلف حفظ کنید و این پروسه را به طور متوالی ادامه دهید. همچنین شما با کمک هدبال می توانید شرایط مختلف  مشت زنی و جاخالی دادن را تمرین کنید.

نتایج تحقیقات انجام شده در سال ٢٠١۵ نشان داده است مبارزهایی که از هدبال در دوران تمرینات آماده سازی خود استفاده می کنند نسبت به آنهایی که ازین ابزار استفاده نکرده اند عملکرد بهتری در مسابقات داشته اند. علاوه بر این بسیاری از نورولوژیست ها بر این عقیده اند که هدبال مزایای زیادی در صنعت ورزش دارد. زیرا با زیر نظر گرفتن حرکات توپ توسط مغز،  عملکرد نورون های عصبی نیز بهبود می یابد.

چه نوع هدبال یا رفلکس بالی مناسب است؟ 

رفلکس بال ها بر دو نوع هستند: نوع سنگین و سبک که بر اساس وزن توپ دسته بندی می شوند. انواع سبک معمولأ از توپ های کرکی تنیس ساخته می شود و انواع سنگین از سیلیکون به عنوان ماده ساختاری  توپ بهره می گیرند. علاوه بر این نوع هدبند متصل به توپ نیز متغیر است و از پارچه ای تا چرمی دارای تنوع هستند. هدبال های ساخته شده از سیلیکون با هدبند چرم قیمت بالاتری در بازار دارند چون کیفیت ساخت و دوام بهتری دارند. 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    پیشنهادهایی برای شما
    پیشنهادهایی برای شما